Thomas Allason (1790 – 1852) prvi je put posjetio Pulu 1814. na putu za Grčku pa se 1816. vratio, jer su ga osobito zainteresirali pulski antički spomenici. U međuvremenu je proučio radove svojih prethodnika Jacoba Spona, Jamesa Stuarta, Nicholasa Revetta, Georgea Whelera i Roberta Adama te je tako stekao uvid u građu o Puli u rasponu od gotovo dvjesto godina. Bio je geometar, arhitekt i pejsažni arhitekt, rođen je u Londonu gdje je i studirao arhitekturu te bio uspješan i cijenjen.

Alleyne Francis, ulje na platnu, Thomas Allason kao dijete

Thomas George Dickson Allason (1827 – 1868), sin Thomasa Allasona, bio je također arhitekt iako ne tako uspješan kao otac. Drugi sin, Alfred, biti će djed konzervativnog političara Jamesa Allasona.
Fotograf: Camille Silvy (1834-1910), francuski aristokrat i fotograf, doselio u London 1859. gdje osniva studio. Postaje fotograf kraljevske obitelji i britanske aristokracije.
Fotografija Thomasa Georga Dicksona je snimljena 1861. godine.
U nekrologu arhitektonskog magazina The Builder od 9. travnja 1852., navodi se da je Allason bio bolestan tek nekoliko sati prije smrti, ali doznajemo i da je živio u Londonu na trgu Connaught i posjedovao vikendicu Augusta Lodge, danas Villa Augusta, u Ramsgateu, Kent. Iz pisma kolekcionaru umjetnina Jamesu Hughesu Anderdonu, 20. ožujka 1847., saznajemo da je Allason uvijek boravio u Londonu dok je u Ramsgate odlazila samo njegova obitelj.





U Londonu mu je 1819. objavljena monografija „Picturesque Views of the Antiquities of Pola in Istria“ koju posvećuje londonskom Društvu diletanata (društvo visokoškolovanih plemića koji financiraju i potiču proučavanje i istraživanje antičkih spomenika i kulture). Prvi dio monografije opisuje Pulu i sadrži deset lijepih litografija, a drugi dio, nazvan „Remarks on the Ancient and Modern History of Istria and Dalmatia“, opisuje povijest Istre i Dalmacije.




Za dvojna vrata Allason piše da su ih pronašli sasvim slučajno, jer su prethodno bila sakrivena, tek jedan mali dio koji je izvirivao iz okolnih ruševina i zemlje ohrabrio ih je na daljnje iskapanje koje je urodilo rekonstrukcijom i priloženim crtežom.
„Jedan od najupečatljivijih i najljepših spomenika Antike“, tako piše o amfiteatru. Dalje piše da je izgrađen od odličnog istarskog kamena koji se svojom kvalitetom može mjeriti s najboljim mramorom, a sličnim se atributima koristi i kad govori o slavoluku Sergijevaca.
Allason je oduševljen Pulom te opisuje bezbrojne komade rimskog kamenja razbacanog po čitavom gradu, govori i o velikom rimskom kazalištu za koje kaže da više ne postoji, ali da je jasno vidljivo gdje se nalazilo. Istovremeno napominje da grad ima svega 700 stanovnika, da sve odiše bijedom i siromaštvom i da se stanovnici mahom bave ribolovom. Allason prepričava i legendu o Argonautima i osnutku grada. Također ističe veliki potencijal grada, luke i gradskog zaleđa pod uvjetom da se zemlja dobro drenira i očisti zrak. I konačno, smatra izazovom istražiti kako je od evidentno veličanstvenog rimskog grada Pula postala takva kakvom su je zatekli.
Ubrzo nakon Allasonovog napuštanja Pule, austrijska uprava započinje raščišćavanje i izgradnju grada.



Izvori:
Thomas Allason, Picturesque Views of the Antiquities of Pola in Istria, publ. J. Murray, London, 1819.
The Gentleman’s Magazine and Historical Review, London, 1852.
The Builder, London, 9. travnja 1852.
Internet archive
National Portret Gallery – npg.org.uk
MutualArt – mutualart.org
